Адаптація учнів п’ятих класів до нових навчальних умов.
Адаптація учнів п’ятих класів до нових навчальних умов.
Будь - які перехідні періоди життя і діяльності дітей висувають спецефічні проблеми, що пов’язані зі зміною в організації навчальної діяльності у середніх класах. Умови, які змінилися пред’являють більш високі вимоги до інтелектуального і особистісного розвитку, до ступеня сформованості у дітей певних учбових знань, дій, навичок. Процес звикання до шкільних вимог і порядків, нового для п’ятикласників оточення, нових умов життя розуміється як адаптація. Адже дитина в школі адаптується не тільки до своєї соціальної ролі, але перш за все до особливостей засвоєння знань у нових умовах.
При переході дітей із початкової школи до середньої ланки загальноосвітнього навчального закладу психологічні проблеми можуть зумовлюватися насамперед зміною характеру самооцінки підлітка. Вона тепер менше залежить від результатів навчання, а дедалі більшою мірою – від характеру міжособистісного спілкування.
У молодшого підлітка суттєво змінюється самосвідомість, з’являється особливий інтимний особистісний світ, який стає предметом прискіпливої зацікавленості. Зацікавленість своїми інтимними переживаннями призводить, з одного боку – до самозаглиблення та самоаналізу, а з другого – до потреби прийняття, підтримки і схвалення цього внутрішнього світу іншими людьми.
Рекомендації вчителям з організації ефективного спілкування
та створення сприятливих умов для досягнення успіху
в пізнавальній діяльності учнів п’ятих класів.
1. Будуйте спілкування на основі руйнування психологічних бар’єрів (вікових, соціально-психологічних, інтелектуальних, мотиваційних, естетичних, емоційних).
2. Дотримуйтесь принципів – більше уваги і вимогливості до особистості вихованця.
3. Розумійте внутрішній стан, ситуативність настрою, враховуйте їх в процесі взаємодії.
4. Вмійте передати особисту зацікавленість, доброзичливість, щире бажання допомогти учневі у розв’язанні його проблем.
5. Ставте чіткі вимоги – орієнтири до відповіді.
6. Дотримуйтесь послідовності подачі завдань від простого до складного.
7. Організовуйте самостійну і групову роботу на уроці.
8. Оцінюйте результати навчальної діяльності з особливим акцентом на позитивних досягненнях, аналізом роботи.
9. Частіше застосовуйте проблемний підхід, дослідницький метод, більше давайте на вибір самостійних завдань за підручником.
10. Дотримуйтесь оптимального темпу, ритму у викладанні навчального матеріалу.
11. Частіше робіть переключення, відволікання, короткий відпочинок, фізкультхвилинки.
12. Позитивно формулюйте звернення до учня, не поєднуйте декілька прохань чи вказівок.