ПСИХОЛОГІЧНА ПРОФІЛАКТИКА КІБЕРЗАЛЕЖНОСТІ В УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ
ПСИХОЛОГІЧНА ПРОФІЛАКТИКА КІБЕРЗАЛЕЖНОСТІ В УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ
В умовах загальнонаціонального карантину прояви симптомів психологічного стресу помітно зростають не тільки в дорослих, але особливо в дітей та молоді в умовах дистанційного навчання та інших сучасних формах освіти. Діти особливо ризикують, якщо відчувають страх і розгубленість через непорозуміння і часто через відсутність підтримки дорослих. Умови карантину змінюють спосіб життя кожного, що призводить іноді до негативних звичок, гіподинамії, відсутності спілкування, погіршення емоційного стану та зниження імунітету. Терміни: Phubbing – складається з двох англійських слів: phone і snubbing, що переводиться як «телефон» та «зневага». Тобто фабінг – це активне нав ?язливе використання телефону під час спілкування, патологічна залежність від гаджетів. Партнерський фабінг (Pphubbing) – коли нав ?язливе використання телефону відбувається, якщо ви знаходитесь разом у компанії вашої близької людини або значущого іншого. FoMo (Fear of Missing Out ) – синдром «втрачених можливостей». Маркером синдрому втрачених можливостей є регулярне виникнення сильного напруження від відчуття того, що я нібито пропустив щось важливе і життя проходить повз мене.
Психологічні проблеми довготривалого карантину для учнів. Діти, які навчаються в системі загальної середньої освіти, після завершення карантину будуть вимушені надолужувати програму, а це, враховуючи значну перерву в часі під час навчального процесу та збіг із завершенням навчального року і ЗНО у випускників, дуже навантажує нервову систему. Враховуючи вище перелічені проблеми, у дітей можуть виникнути труднощі та негативні прояви стану фізичного і психологічного здоров’я після закінчення карантину та при входженні після нього в навчальний процес. Особливо це буде стосуватись психологічного перевантаження, нестачі неформального спілкування з друзями, гіподинамія тощо. Значний за часом карантин та перехід до дистанційного навчання, труднощі особистісного спілкування з друзями, потреба шукати матеріал для навчання та підготовки до ЗНО в інтернеті, слідкування за новинами, які швидко змінються, невизначена ситуація з проведенням зовнішнього оцінювання можуть посилити різні види кіберзалежності, зокрема явище фабінгу. Добре знати, якими засобами профілактувати виникнення такого виду кіберзалежності, як фабінг. Нібито нічного дивного, коли ми постійно користуємось своїми гаджетами. Все було б добре, якби не ефект, який виникає, коли людина розмовляє з вами і часто заглядає у свій телефон. Уявіть таку ситуацію. Що ви відчуваєте? Обурення, роздратування, ревність, гнів, збентеження, безглуздість ситуації, якась незручність, зневажливе ставлення співрозмовника до вас. Значить, перед вами один із проявів кіберзалежності – фабінг. Причини виникнення будь-якої психологічної залежності відомі. Одна з основних – це спосіб уникнення, відходу від чогось важливого: особистих проблем чи труднощів у відносинах, різних тривог та страхів, наприклад, самотності чи смерті, психічного болю, сильних почуттів тощо. До того ж фабінг, як форма прояву кіберзалежності, має зв ?язок із «синдромом втрачених можливостей» FoMo – соціокультурним феноменом, так би мовити побічним ефектом цивілізаційного тренду діджіталізації. Він проявляється у безкінечному страху, що життя «проходить повз» і ти можеш пропустити якусь можливість, наприклад, новину у соцмережах чи подію, яка проходить, між іншим, не в тебе. До цього синдрому, до гальмування швидкості соціального обміну, який відчувається суб’єктивно, призводить брак компетенцій у спілкуванні, проблеми з прийняттям рішень, незадоволенні потреби у спілкуванні, прийнятті, приналежності до соціальної групи, знаннях, невпевненість у собі, відсутність навички розрізняти свої почуття та спиратись на них. Великі обсяги інформації, підсилені мультимедійними ефектами та інноваційними технологіями, лавиною інформації, здатні розсіювати увагу в неструктурованому просторі інформальної освіти. Очевидно, що для формування здорового способу життя та орієнтування у просторі самоосвіти, навіть базові знання з кібербезпеки, самостійне активне усвідомлення наслідків впливу інформаційного простору на психіку та психологічна профілактика загрози формування різних видів кіберзалежності – дуже важливі та сприяють гармонійному розвитку обдарованої особистості.
Як запобігти проблемі
Вчені заспокоюють: про негативний вплив смартфонів на фізичний та психічний стан людини необхідно знати, але це не зобов’язує відмовлятися від сучасних технологій. Важливо проводити більше часу подалі від гаджету, бажано на свіжому повітрі. Для покращення якості сну корисним також буде ставити смартфон подалі від ліжка, а як будильник використовувати класичний годинник. Під час навчання телефон необхідно не просто поставити на режим без звуку, але й відкласти його якомога далі.
На думку Вернон, найкращим способом запобігти проблемі телефонної залежності у підлітків є підвищення їхньої обізнаності про можливі наслідки надто тривалого використання телефону, але й не слід забувати про те, що діти завжди беруть приклад з дорослих, а тому потрібно стати для них прикладом.
Сьогодні існує безліч сучасних додатків для телефонів, націлених на покращення здоров’я людини – від програм, що стежать за вагою, до повноцінних йога-уроків. Є додатки, які відстежують частоту та ступінь головного болю, нагадують про необхідність вживати більше води та аналізують якість сну. Більш того, сьогодні навіть є багато програм, які дозволяють контролювати залежність від смартфонів для покращення самопочуття.
Тому, лише ми самі обираємо, як використовувати «розумні телефони» та який вплив вони матимуть на наше життя.