Як визначитися із вибором професії?
Вибір професії - чи не найголовніший чинник того, як складеться твоє подальше життя та як ти в ньому будеш себе почувати. Адже всім хочеться не лише заробляти гроші, але й реалізувати свій потенціал та отримувати справжнє задоволення від своєї діяльності.
Вперше питання вибору майбутньої справи постає перед школярами після закінчення 9 класу. Якщо учень вирішив закінчувати школу, то в 11 класі йому доведеться остаточно вирішувати, що робити: йти на роботу, вступати до вузу чи закінчувати курси.
Проблема тут полягає в тому, що молоді люди часто самі не знають, чим би їм хотілось займатися. Батьки часто також мають туманні уявлення про сучасні професії та їхні особливості. Інколи трапляються щасливі випадки, коли особливі задатки старшокласників помічають родичі або знайомі. Буває, що дитина сама зацікавиться справою, яка пізніше стане її професією. Але все-таки найчастіше впливають на вибір майбутньої справи батьки, їх робота, інтереси і устремління. Тут можна зауважити лише таке: добре, коли молода людина йде стопами батьків, але потрібно прислухатись до думки самого юнака чи дівчини.
Хто допомагає (і заважає) вибрати професію? (по Е.А. Клімову):
Позиція старших членів сім'ї - які вважають, що несуть пряму відповідальність за твоє благополуччя і тому прагнуть нав'язати свою думку. До речі, не так вже погано, коли хто-небудь за тебе переживає і хоче допомогти, але все таки - це твоє майбутнє. Залиши за собою остаточний вибір. І навіть право на помилку!
Позиція друзів і подруг - дружні стосунки в юнацькому віці часто дуже міцні і можуть серйозно впливати на вибір професії. Але спробуйте ухвалити незалежне рішення, знову-таки: це твоє майбутнє. Для цього слід дотримуватися правила - ухвалене рішення повинне відповідати твоїм інтересам, і нічиїм більше!
Позиція вчителів, шкільних педагогів - спостерігаючи за поведінкою, учбовою і позаучбовою діяльністю учнів, досвідчений педагог може знати багато такого, що приховано від непрофесійних очей. Тому, якщо у тебе виникли проблеми з вибором професії, запитай у вчителя. Звичайно, у того, якому ти довіряєш. І знову-таки, стеж, щоб остаточне рішення відповідало твоїм інтересам.
Особисті плани і уявлення про майбутню роботу. У тому числі і уявлення про передбачуваний рівень доходів. Щоб ці уявлення не були занадто відірваними від землі, потрібно постаратися дізнатися якомога більше про свою майбутню професію. Не соромся питати, знайомся з людьми, дізнавайся про все досконально. Краще витратити небагато часу сьогодні, чим кусати собі лікті після закінчення ВНЗ.
Здібності - спирайся на них не тільки за успіхами в навчанні, але і за досягненнями в найрізноманітніших видах діяльності. Не забувай також і про можливість удатися до допомоги психолога, пройти тестування, скористатися радою досвідченого педагога.
Рівень вимог на суспільне визнання. Як би складно це не звучало, суть приблизно така: кожна людина прагне визнання, воно є винятково важливим для особи. І тим не менше: не кожному призначено стати знаменитим співаком, видатним політиком або лауреатом Нобелівської премії. Плануючи свій трудовий шлях, зважай на реалістичність вимог. Адже за розчарування доводиться платити дуже дорого.
Інформованість - важливо подбати про те, щоб зібрані відомості про професію не виявилися спотвореними, неповними, односторонніми. Якщо професія тобі сподобалася просто тому, що в кіно це виглядає класно, дізнайся, як йдуть справи насправді. Як? Можна попроситися стати учнем або асистентом професіонала. Нехай спочатку тобі дістанеться найнецікавіша робота: купувати для нього каву, виносити сміття або ввічливо посміхатися клієнтам, нічого. Тільки так ти за короткий строк дізнаєшся, як все насправді.
Прочитавши уважно цей список, ти зрозумієш, що здібності і таланти людини при виборі майбутньої роботи враховуються в останню чергу. Чи правильно це? Відповідь очевидна: звичайно, ні! Постарайся звернути пильну увагу на цей важливий компонент вибору, який єдиний може принести успіх в житті - власні таланти і здібності.
Вирішуючи, яка професія цікавить тебе найбільше, намагайся враховувати не лише думку твоїх батьків, друзів і знайомих, а, в першу чергу, те, що подобається саме тобі. Подумай, міг би ти займатися цією справою день за днем, протягом, можливо, не одного року, докладаючи максимум зусиль і старань? Адже зараз, щоб добитися в житті успіху, потрібно прагнути бути кращим в будь-якій з вибраних тобою спеціальностей.
Також психологи рекомендують прості, але дієві методи для визначення своїх професійних вподобань самотужки.
Метод 1. Познайомся із собою. Візьми аркуш паперу, ручку, сідай зручніше і починай згадувати і записувати всі свої вдалі проекти. Наприклад, в шостому класі зробив шпаківню, після школи вирішив вступити в інститут такий-то і вступив. Тільки не кажи, що у тебе немає вдалих проектів, вони є у всіх. Головне - захотіти їх пригадати. Це завдання може зайняти у тебе не один день, та ти не поспішай. Чим повніше буде список, тим краще ти зможеш себе зрозуміти. Після того, як список буде готовий, виділи в ньому ті проекти, які принесли найбільше задоволення.
Метод 2. Малюємо роботу. Закрий очі і уяви свою ідеальну роботу. Де знаходиться, колектив, начальник, режим роботи, і твоє робоче місце, твої обов'язки, зарплата. Чим докладніше представиш, тим краще. А зараз розплющуй очі і запиши все, що тобі вдалося представити.
Зараз саме час приступати безпосередньо до пошуку роботи.
Шукаємо відповідні вакансії. Шляхи пошуку
Найпростіший шлях пошуку роботи - це звернутися до друзів і знайомих. Дуже багато працедавців вважають за краще набирати співробітників не з вулиці, тому рекомендація вже "перевіреного" працівника значно спростить прийом на роботу. Ще один шлях - це скористатися інформацією в спеціалізованих газетах і журналах. У кожному газетному кіоску таких видань багато і вони пістрявіють оголошеннями: потрібний, потрібний, потрібний. Але будь на чеку. Серед оголошень багато недобросовісних. Не спокушайся, якщо пропонується велика зарплатня без вказівки характеру роботи. Тебе повинно насторожити, якщо не вказаний прямий номер телефону, а, наприклад, тільки мобільний. Обіцянки розкрити секрет великих заробітків в обмін на 10 гривень, які ти повинен вислати за вказаною адресою розраховано на наївних претендентів. А ти - не такий. Вчися читати між рядків і відсіювати такі оголошення з першого погляду. Оголошення представників мережевих структур також тебе переслідуватимуть всюди. Вони шукають безкоштовних працівників, а ти шукаєш оплачувану роботу. Отже вам не по дорозі. Зараз модно шукати роботу через Інтернет. Основне достоїнство такого пошуку - це оперативність інформації про вакансії, що надається. Ти можеш зателефонувати потенційному працедавцеві одразу ж як тільки його оголошення з'явиться в мережі і випередити своїх конкурентів. Звернення в центр зайнятості теж може принести не погані результати.
Якщо не хочете помилитися з вибором професії і знайти своє місце в сучасному світі, пройдіть запропонований тест. Він допоможе визначити тип професії, що підходить саме Вам.
Інструкція: Прочитай дані твердження. Якщо ти згоден із ними, то перед цифрою в таблиці постав «+», якщо ні – зазнач перед цифрою «-». Якщо сумніваєшся, закресли цифру.
Твердження для самооцінки |
1. Природа |
2. Техніка |
3. Знак |
4. Мистецтво |
5. Людина |
|
1. Легко знайомлюся з людьми |
|
|
|
|
1 |
|
2. Охоче й довго можу щось майструвати |
|
1 |
|
|
|
|
3. Люблю ходити в музеї, театри, на виставки |
|
|
|
1 |
|
|
4. Охоче й постійно доглядаю за рослинами, тваринами |
1 |
|
|
|
|
|
5. Охоче й довго можу що-небудь обчислювати, креслити |
|
|
1 |
|
|
|
6. Із задоволенням спілкуюся з однолітками чи малюками |
|
|
|
|
1 |
|
7. Із задоволенням доглядаю за рослинами і тваринами |
1 |
|
|
|
|
|
8. Зазвичай роблю мало помилок у письмових роботах |
|
|
1 |
|
|
|
9. Мої вироби зазвичай викликають інтерес у товаришів, старших |
|
2 |
|
|
|
|
10. Люди вважають, що в мене є художні здібності |
|
|
|
2 |
|
|
11. Охоче читаю про рослини, тварин |
1 |
|
|
|
|
|
12. Беру участь у виставах, концертах |
|
|
|
1 |
|
|
13. Охоче читаю про будову механізмів, приладів, машин |
|
1 |
|
|
|
|
14. Тривалий час можу розв’язувати головоломки, задачі, ребуси |
|
|
2 |
|
|
|
15. Легко залагоджую суперечки між людьми |
|
|
|
|
2 |
|
16. Вважаю, що вмію працювати з технікою |
|
2 |
|
|
|
|
17. Людям подобається моя художня творчість |
|
|
|
2 |
|
|
18. Я здатен працювати з рослинами–тваринами |
2 |
|
|
|
|
|
19. Я можу зрозуміло викладати свої думки в письмовій формі |
|
|
2 |
|
|
|
20. Я майже ніколи ні з ким не сварюся |
|
|
|
|
1 |
|
21. Результати моєї технічної творчості схвалюють незнайомці |
|
1 |
|
|
|
|
22. Без особливих зусиль засвоюю іноземні мови |
|
|
1 |
|
|
|
23. Мені часто доводиться допомагати навіть незнайомим людям |
|
|
|
|
2 |
|
24. Довго можу займатися музикою, малюванням, читати книжки тощо |
|
|
|
1 |
|
|
25. Можу впливати на розвиток рослин і тварин |
2 |
|
|
|
|
|
26. Люблю з’ясовувати будову механізмів, приладів |
|
1 |
|
|
|
|
27. Мені зазвичай вдається схилити людей до своєї думки |
|
|
|
|
1 |
|
28. Охоче спостерігаю за рослинами або тваринами |
1 |
|
|
|
|
|
29. Залюбки читаю науково-популярну, критичну літературу, публіцистику |
|
|
1 |
|
|
|
30. Намагаюся зрозуміти секрети майстерності й випробовую свої сили в живописі, музиці тощо |
|
|
|
1 |
|
|
Результати |
|
|
|
|
|
За кожним стовпчиком підкалькулюй алгебраїчну, тобто з урахуванням знаків, суму, закреслені цифри не рахуй.
Запиши їх до рядка «Результати».
Найбільша отримана сума або суми (за кількома стовпчиками) указує на найприйнятніший для тебе тип професії.
Малі або від’ємні суми вказують на типи професій, яких тобі треба уникати при виборі. Максимальне число балів у кожному стовпчику — «8». Відповідно до даної класифікації світ сучасних професій можна розділити на 5 основних типів: 1 — «Людина – природа» — усі професії, пов’язані з рослинництвом, тваринництвом і лісовим господарством.2 — «Людина – техніка» — усі технічні професії.3 — «Людина — знакова система» — усі професії, пов'язані з підрахунками, цифровими й літерними знаками, у тому числі й музичні спеціальності.4 — «Людина — художній образ» — усі творчі спеціальності.5 — «Людина – людина» — усі професії, пов’язані з обслуговуванням людей, зі спілкуванням.
Опитувальник професійної спрямованості (ОПС) Д.Голанда
Методика Д. Голланда визначає ступінь зв'язку типу особистості зі сферою професійної діяльності, до якої у неї є нахили.
Люди у більшості випадків прагнуть знайти середовище і професію, які дозволили б їм найкраще розкрити свої здібності, виразити свої інтереси, цінності, орієнтації. Виходячи з цього, Д. Голанд виділяє шість типів особистості: реалістичний, інтелектуальний, соціальний, конвенційний, підприємницький, артистичний. Відповідно до зазначених типів особистості виділено і шість типів професійного середовища з аналогічними назвами.
З точки зору вибору профільного навчання і професії сутність методики Голанда полягає в тому, що успішність професійної діяльності, задоволеність нею і т.і. залежить, насамперед, від відповідності типу особистості типові професійного середовища. Представники тієї чи іншої професії за певними психологічними характеристиками більш-менш однорідні. Кожна професія приваблює людей, яким притаманні спільні інтереси, погляди, нахили, певні психофізіологічні властивості та ін. Оскільки представники кожної професійної групи характеризуються певною подібністю, то в багатьох ситуаціях вони реагують досить однаково, створюючи тим самим своє інтерперсональне середовище. Таким чином, правомірно можна стверджувати про наявність моделі професійного середовища, яке оточує людину.
Характеристика типів особистості
Не вдаючись до розгляду причин і спонукальних сил формування кожного окремого типу особистості, Голланд описує ці типи за такою схемою: освітні і професійні цілі, кращі професійні ролі, здібності, спеціальні обдарування, оригінальні досягнення, особистісний розвиток, життєвий шлях.
Реалістичний тип - чоловічий, не соціальний, емоційно стабільний, орієнтований на сьогодні. Його представники займаються конкретними об'єктами і їх практичним використанням: інструментами, різними речами, тваринами, машинами. Віддають перевагу професіям, які вимагають моторних навичок, спритності, конкретності, тобто, таким професіям, як: механік, електрик, інженер, агроном, садівник, токар, водій, будівельник і т.п.
Для даного професійного типу характерними є переважно невербальні інтелектуальні здібності. Психомоторні навички переважають над математичними здібностями і здібностями до мов.
Інтелектуальний тип — орієнтований на розумову працю. Він несоціальний, аналітичний, раціональний, незалежний, оригінальний. У нього переважають теоретичні і, в деякій мірі, практичні цінності. Роздумам про проблему вій надає більшу перевагу у порівнянні з заняттями по реалізації зв'язаних з нею рішень. Йому подобається розв'язувати завдання, які вимагають абстрактного мислення. Інтелектуал надає перевагу науковим професіям, таким як: ботанік, астроном, фізик, математик і т.і. Володіє високорозвиненими як вербальними, так і невербальними здібностями.
Соціальний тип — ставить перед собою такі цілі і завдання, які дозволяють йому встановити тісний контакт з навколишнім середовищем. Володіє соціальними вміннями і потребує соціальних контактів. Рисами його характеру є соціальність, бажання навчати і виховувати, гуманність, жіночність. Заняття, яким даний тип надає найбільшу перевагу — це навчання, лікування, обслуговування. В основному це лікар, вчитель, психолог. Представники цього типу намагаються триматися осторонь від інтелектуальних проблем. Вони активні, вміють пристосовуватися. Проблеми вони вирішують, опираючись переважно на емоції, почуття і вміння спілкуватися, їм притаманні хороші вербальні і відносно слабкі невербальні здібності.
Конвенційний тип віддає перевагу чітко структурованій діяльності. З оточуючого середовища він вибирає цілі, задачі і цінності, які формуються із звичаїв і обумовлені станом суспільства. У відповідності з цим його підхід до проблем носить стереотипний практичний і конкретний характер. Спонтанність і оригінальність йому не характерні. В значній мірі для нього характерні ригідність, консерватизм, залежність. Надає перевагу професіям, пов'язаним з розрахунками, канцелярією — бухгалтер, касир, економіст, статистик, комірник, працівник банку, ревізор і т.і.
Він володіє хорошими навичками спілкування, а також моторними навичками. Математичні здібності розвинуті у нього краще, ніж вербальні. Він поганий керівник і організатор, його рішення переважно залежать від оточуючих його людей.
Підприємницький тип вибирає цілі, цінності і задачі, які дозволяють йому проявити енергію, ентузіазм, імпульсивність, домінантність, реалізувати любов до пригод. Віддає перевагу чисто «чоловічим», керівним ролям, в яких він може задовольнити свої потреби в домінантності і визнанні. Це такі професії, як: директор, тслерепортер, завідувач, менеджер, журналіст, дипломат і т.і. Для цього професійного типу характерна дуже широка сфера діяльності. Йому не подобаються заняття, пов'язані з ручною працею, а також ті, що вимагають посидючості, великої концентрації уваги й інтелектуальних зусиль. Віддає перевагу невизначеним вербальним задачам, які пов'язані з керівництвом, високим статусом і владою. Найбільших досягнень добивається в управлінні, бізнесі і спорті.
Артистичний тип відхиляється від чітко структурованих проблем і видів Діяльності, що передбачають велику фізичну силу В спілкуванні з оточуючими опирається па свої безпосередні почуття, емоції, інтуїцію і уяву. Йому властиві складні погляди па життя, гнучкість, незалежність рішень. Цс не соціальний, оригінальний тип.
Важливо підкреслити, що кожна людина володіє особистісними властивостями, характерними для всіх шести описаних типів. Саме тому модель особистості можна виразити у вигляді психологічного профілю з буквами-індексами (за назвою типів), поданих у порядку зменшення ступеня домінування того чи іншого типу. Значення індексів: Р-реалістичний, І-інтелектуальний, С-соціальний, К-конвенційний, П-підприємницький і А-артистичний. Отримана таким чином модель дозволяє охарактеризувати людину з точки зору її більшої чи меншої схильності бути зарахованою до того чи іншого типу особистості.
Поведінка людини залежить від її особистісних властивостей, а також від оточення того середовища, в якому вона діє. Професійним типам особистості відповідають моделі професійного середовища. До останнього належать і люди зі своїми домінуючими рисами. В загальних рисах моделі професійного середовища, що відповідають певним типам особистості, виглядають таким чином:
Реалістичне професійне середовище характеризується тим, що предметом праці тут є конкретні реальні речі. Це може бути сфера виробництва, використання різних матеріальних цінностей і засобів. Для виконання робіт необхідна вправність, рухливість, наполегливість, фізична сила. Соціальні навички потрібні в незначній мірі і пов'язані в основному з прийомом і передачею мінімальної інформації.
Бесіди короткі і стереотипні. Характер завдань, що отримує працівник, конкретний і чіткий. Результат передбачуваний і матеріальний.
Професії: механік, зоотехнік, водій, інженер, агроном, машиніст, електрик та ін.
Іетелектуальне професійне середовище характеризується вирішенням завдань, що першочергово передбачають наявність абстрактного мислення і творчих здібностей. Апаратура, що використовується, вимагає швидше інтелектуальних, ніж фізичних навичок. Міжособові відносини відіграють незначну роль, хоча тут необхідно вміти передавати і приймати складні словесні конструкції. Результат праці може бути непередбаченим, часто не матеріальним. Характер завдань різноманітний, вимагає досить високого рівня інтелекту.
Професії: геолог, ботанік, хімік, вчений, редактор, фізик та ін.
Соціальне професійне середовище відповідає соціальному типу особистості. Цс, в основному, робота з людьми, що передбачає наявність вмінь розбиратися в поведінці людей і навчати інших. Робота вимагає постійного особистого спілкування з людьми. Необхідні здібності переконувати, промовистість. Характер знань різноманітний. Результат праці не завжди можна передбачити.
Професії: соціолог, педагог, психолог, лікар, адвокат, соціальний працівник, профконсультант та ін.
Конвенційне професійне середовище характеризується вирішенням завдань, що вимагають здібностей до обробки конкретної рутинної і номеральної інформації. Це в основному робота з документами, цифрами, фактами, банками даних та ін. Робота вимагає точності, ретельності.
Професії: бухгалтер, ревізор, податковий інспектор, фінансист, оператор ЕОМ тощо.
Підприємницьке професійне середовище характеризується виконанням завдань різного характеру, що вимагають особистої ініціативи, вміння керувати, соціальних навичок. Важливо вміти розбиратися в мотивах поведінки різних людей. При спілкуванні з представниками різних типів і в різних ситуаціях важливі комунікабельність і промовистість. Результат роботи не завжди передбачений, але реалістичний.
Професії: бізнесмен, брокер, спеціаліст з реклами, організатор подорожей, постачальник, страхагент і т.
Артистичне професійне середовище характеризується розв'язанням проблем і завдань, що передбачають наявність художнього смаку, уяви. Більш складні задачі з розв'язанням за допомогою фантазії, інтуїції. Всі свої знання, емоційну сторону життя, свою суть представники цього середовища прагнуть присвятити досягненню конкретної мети — реалізувати себе.
Характер завдань різноманітний, результат непередбачений. Необхідна наявність спеціальних здібностей: до співів, малювання, хореографії тощо.
Професії: диригент, музикант, художник, актор, журналіст, скульптор, дизайнер і та ін.
У результаті досліджень Голанд встановив, що люди різних професійних типів неоднаково адаптуються до умов різного професійного середовища. Слід зазначити, що відповідність типу особистості до типу професійного середовища є передумовою високих досягнень в діяльності і задоволеності людини своєю працею.
Виходячи з того, що людина в одне середовище «вписується» краще, ніж в інше, Голланд запропонував шкалу адаптованості різних типів (табл. 1) особистості до різних професійних середовищ, в якій використовуються такі умови і позначення:
+ + — відмінна адаптація до середовища,
+ — добра адаптація;
– — недостатня адаптація;
– – — дуже погана адаптація.
З приведеної таблиці видно, що, наприклад, артистичний тип особистості найуспішніше працює в артистичному середовищі (+ +), досить добре адаптується до інтелектуального (+), соціального (+), підприємницького середовища (+), і дуже погано — до реалістичного (––) та конвенційного (––).
Реалістичний тип особистості найбільш успішно працює в реалістичному середовищі (+ +), добре адаптується до інтелектуального (+) і дуже погано до артистичного (– –) та недостатньо до соціального (–) і конвенційного (–) середовища.
Таким чином, відповідність типів особистості типам професійного середовища є передумовою високих виробничих показників і задоволеності людини своєю працею.
Таблиця 1
Відповідність типів особистості типам професійного середовища
Типи особистості |
Типи професійного середовища |
|||||
Р |
І |
с |
к |
п |
А |
|
Реалістичний
|
++
|
+
|
– |
+
|
– |
– –
|
Інтелектуальний
|
+
|
++
|
– |
– |
– –
|
+
|
Соціальний
|
– – |
– |
++
|
– |
+
|
+
|
Конвенційний
|
+
|
– |
+
|
++
|
+
|
– –
|
Підприємницький
|
– |
– –
|
+
|
– |
++
|
+
|
Артистичний
|
– |
– |
+
|
– –
|
– |
++
|
Інструктивні вказівки до методики
Методика включає 42 пари різних професій. З кожної пари професій необхідно вибрати одну, якій надається більша перевага.
Час, що відводиться на виконання методики, не обмежується. Як правило, витрачається 15-20 хвилин. Якщо відповідаючий не може віддати перевагу одній з двох запропонованих в парі професій, він може взагалі пропустити цю пару, але в такому випадку в якій-небудь іншій парі він же повинен вибрати обидві запропоновані професії.
Досліджуваним пропонується прочитати на виданому листі назви професій. Якщо суть якої-небудь професії не зрозуміла, можна звернутись за роз'ясненням до профконсультанта.
Обстеження проводиться за допомогою опитувальника професійних переваг.
Для того, щоб обстежуваний міг працювати з методикою, йому дається інструкція такого змісту:
Подивіться на запропонований Вам тест. На ньому попарно представлені різні професії та види діяльності. В кожній парі професій постарайтеся віддати перевагу одній з них. Наприклад, якщо в першій парі (1. Інженер-будівельник -1. Конструктор) Вам більше подобається робота конструктора, напишіть на Вашому листку відповідей порядковий номер пари (в даному випадку це 1) та індекс вибраної Вами професії (в даному випадку це буде буква І).
Такий вибір необхідно провести з усіма парами професій. Якщо в процесі роботи з тестом Ви не будете знати, в чому полягає зміст праці представника тієї чи іншої професії, можете звернутися за роз'ясненням до психолога.
Якщо у деяких випадках Ви не можете віддати перевагу жодній з двох запропонованих у парі професій, то можете пропустити дану пару, але в такому випадку в якій-небудь іншій парі Ви повинні вибрати обидві запропоновані професії. Всього слід вибрати 42 професії.
Обробка результатів обстеження та їх інтерпретація.
При обробці результатів підраховується кількість вибраних професій, яким опитуваний віддав найбільшу перевагу, згідно з шістьма типами особистості. Отримані кількісні показники записуються в матрицю.
Наприклад:
Р І С К П А
2 7 6 5 2 12
Цифри - це кількість виборів по кожному типу професій. Далі, залежно від величини цифри, визначається пріоритет тієї чи іншої сфери діяльності для обстежуваної людини.
У даному випадку модель особистості буде АІ (СК). Цс означає, що обстежувана людина належить до артистичного типу особистості з яскраво вираженими якостями інтелектуала.
Необхідно зазначити, що під час інтерпретації даних основну увагу слід звертати на перші два-три типи. Останні компоненти формули теж необхідно враховувати, оскільки вони свідчать про відсутність відповідних якостей особистості.
Таким чином, маючи інформацію про професійну спрямованість до певної сфери діяльності та про міру відповідності типу особистості типові професійного середовища, профконсультант має змогу більш аргументовано надати допомогу обстежуваному в пошуку професії.
Розберемо для прикладу таку ситуацію. Обстежуваний за методикою ОПС має максимальний бал у сфері «людина-людина». За методикою Голанда — чітка приналежність до соціального типу (бажання повчати, надавати послуги, виховувати, спілкуватися з людьми). В такому випадку можна порадити працювати вчителем, бібліотекарем, екскурсоводом, психологом, працівником в службах зайнятості та побуту.
Отримані результати слід обговорити з обстежуваною особою. Це поліпшує взаєморозуміння, значно прискорює вибір професії або формування професійного плану.
Для більш обгрунтованого пошуку професії або роботи та врахування їх вимог до особистості необхідно звернутись до інших методик.
Тест професійної спрямованості особистості Д. Голанда
1 |
Інженер-будівельник |
Р |
1 |
Конструктор |
І |
2 |
Перукар. |
Р |
2 |
Бібліотекар |
С |
3 |
Токар |
Р |
3 |
Оператор компютерного набору |
К |
4 |
Режисер |
А |
4 |
Директор магазину |
Пр |
5 |
Архівіст |
К |
5 |
Дизайнер |
А |
6 |
філософ |
І |
6 |
Програміст |
К |
7 |
Вчений-хімік |
І |
7. |
Бухгалтер |
К |
8 |
Редактор наукового журналу |
І |
8. |
Адвокат |
С |
9 |
Інженер-технолог |
Р |
9. |
Перекладач художньої літератури |
А |
10 |
Страховий агент |
С |
10 |
Художник з розпису тканин |
А |
11 |
Офіціант |
С |
11 |
Менеджер з реклами |
Пр |
12 |
Спортивний лікар |
С |
12 |
Художник-графік |
А |
13 |
Нотаріус |
К |
13 |
Підприємець |
Пр |
14 |
Оператор ЕОМ |
К |
14 |
Різбяр по дереву |
А |
15 |
Політичний діяч |
Пр |
15 |
Письменник |
А |
16 |
Садівник |
Р |
16 |
Метеоролог |
К |
17 |
Водій |
Р |
17 |
Медична сестра |
С |
18 |
Інженер-електронщик |
Р |
18 |
Вчений |
І |
19 |
Маляр-будівельник |
Р |
19 |
Артист естради |
А |
20 |
Біолог |
І |
20 |
Екскурсовод |
С |
21 |
Телерепортер |
Пр |
21 |
Фотограф |
А |
22 |
Брокер |
Пр |
22 |
Фармацевт |
К |
23 |
Кінознавець |
І |
23 |
Менеджер з маркетингу |
Пр |
24 |
Математик |
І |
24 |
Архітектор |
А |
25 |
Працівник дитячої кімнати міліції |
С |
25 |
Аудитор |
К |
26 |
Вчитель |
С |
26 |
Головний зоотехнік |
Пр |
27 |
Вихователь дитячого садка |
С |
27 |
Художник-керамік |
А |
28 |
Керівник спортивної команди |
Пр |
28 |
Економіст |
К |
29 |
Літературознавець |
І |
29 |
Експерт |
К |
30 |
Астроном |
І |
30 |
Диригент |
А |
31 |
Автослюсар |
Р |
31 |
Секретар-друкарка |
К |
32 |
Електрозварник |
Р |
32 |
Музикознавець |
І |
33 |
Кухар |
Р |
33 |
Фермер |
Пр |
34 |
Закрійник |
Р |
34 |
Декоратор |
А |
35 |
Археолог |
І |
35 |
Директор театру |
Пр |
36 |
Працівник музею |
І |
36 |
Продавець-консультант |
С |
37 |
Гідролог |
І |
37 |
Артист |
А |
38 |
Працівник соціальної служби |
С |
38 |
Коректор |
А |
39 |
Лікар |
С |
39 |
Дипломат |
Пр |
40 |
Банківський працівник |
К |
40 |
Продюсер |
Пр |
41 |
Інженер-металург |
Р |
41 |
Психолог |
С |
42 |
Телемеханік |
Р |
42 |
Директор видавництва |
Пр |